Sztuczne obciążenie 50 Ohm - zapytania.
Trablers (Bolo)
2004-11-25 23:17:51 UTC
Powitać.

Zakupiłem sobie 100 Ohm 2W rezystorki, dokładnie 8.
Połączyłem je tak:

|--rezystor--o--rezystor--|
| |
|--rezystor--o--rezystor--|
0------| |-------o
|--rezystor--o--rezystor--|
| |
|--rezystor--o--rezystor--|

Dla szeregowych połączeń normalnie dodajemy wartości.
Rezystancja zastępcza dla połączeń równoległych według wzoru:
1/Rz = 1/R1 + 1/R2 = 50 Ohm

Mocowo wytrzyma ten układzik przy strojeniu na normalne standardowe
radyjka co maja po 4W, moze wiecej??

A teraz wątek konstrukcyjny.
Mając już taki układ jak się domyslam, jedną końcówkę podłączamy do
"żyły" w gnieździe, a drugą końcówke do "masy" na gnieździe ??

Całość będzie zabudowana w cylindrowym pudełku plastikowym.
No i pomyślałem też, że warto by może zaekranować to pudełko (folią
aluminiową śniadaniową). Ekranować czy nie ??

W ogóle możecie zapytać po co mi to :)
Otóż do strojenia kabla :P
Wiem, że to mit z tą długością kabli, ale co tam, praca żadna, koszty
też, lepiej sobie mieć taki kabelek odpowiedniej wielokrotności :)
--
\\-> Trablers (Bolo) <-\\
\\-> POZDRAWIA <-\\
\\-> Onwa Turbo + Magnum na pokładzie <-\\
sumar
2004-11-25 23:24:08 UTC
Post by Trablers (Bolo)
W ogóle możecie zapytać po co mi to :)
Otóż do strojenia kabla :P
Wiem, że to mit z tą długością kabli, ale co tam, praca żadna, koszty też,
lepiej sobie mieć taki kabelek odpowiedniej wielokrotności :)
Najpierw zestroisz antenę i wyjdzie ci 1.1 to co później jeszcze będziesz
chciał stroić? A jak nie wyjdzie 1.1 to prawdopodobnie masz jakiś gówniany
chiński kabel w którym żyła środkowa w ogóle się środka nie trzyma. Nadmiaru
kabla nie należy również zwijać w pętlę.
--
Pozdrawiam.
http://www.sumar.info/
Trablers (Bolo)
2004-11-25 23:35:52 UTC
Post by sumar
[...]
Jak zaczynałem przygode z CB jakieś 5 lat temu to miejscowy fachman w
tej dziedzinie stroił mi kabel sam, a potem antene.
Więc zostaję przy starej szkole :)

Jak napisałem, praca żadna, koszty zerowe, a szkodzić nie zaszkodzi, a
co jeśli jednak pomaga (może łatwiej się stroi samą antene).

Wcale nie przecze, że masz rację i w ogóle zasadność strojenia kabla nie
jest tematem mojego posta.
--
\\-> Trablers (Bolo) <-\\
\\-> POZDRAWIA <-\\
sumar
2004-11-25 23:44:45 UTC
Post by Trablers (Bolo)
Więc zostaję przy starej szkole :)
Jak napisałem, praca żadna, koszty zerowe, a szkodzić nie zaszkodzi, a co
jeśli jednak pomaga (może łatwiej się stroi samą antene).
Bez porządnego, fabrycznego lub wykonanego za pomocą przyrządów sztucznego
obciążenia raczej nie wykonasz dokładnego pomiaru. A pytanie czy ekranować
jest wg. mnie śmieszne, bo to oczywiste, że takie rzeczy należy ekranować,
ale to też nie może być byle jaka puszka, bo wszystko w okół rezystorów
również będzie miało wpływ na pomiar.
--
Pozdrawiam.
http://www.sumar.info/
Krasny
2004-11-26 06:48:33 UTC
Bez porządnego, fabrycznego lub wykonanego za pomocą przyrządów sztucznego obciążenia raczej nie wykonasz dokładnego pomiaru.
popieram jak chcesz sie bawic w takie szczegoly to zadbaj o
szczegolowosc do konca czyli jak kolega pisal fabryczne obciazenie jest
wskazane. nigdy nie wiesz czy cos nie indukuje ci sie na oporach, a
powinny byc bezindukcyjne ale to tez czysta teoria. Sprawdz allegro
ostatnio ktos wystawial taki przedmiot.
KrzysiekPP
2004-11-26 07:14:16 UTC
Post by Trablers (Bolo)
Jak zaczynałem przygode z CB jakieś 5 lat temu to miejscowy fachman w
tej dziedzinie stroił mi kabel sam, a potem antene.
Fachman ?
Trablers (Bolo)
2004-11-26 11:42:20 UTC
Post by KrzysiekPP
Post by Trablers (Bolo)
Jak zaczynałem przygode z CB jakieś 5 lat temu to miejscowy fachman w
tej dziedzinie stroił mi kabel sam, a potem antene.
Fachman ?
No osoba znająca się na rzeczy, a co nieadekwatne słowo ??

Pomijając fakt, że według dużej grupy ludzi strojenie kabla jest nie
potrzebne, a co za tym idzie osoba to robiąca już jest nie godna aby
nosić tytuł Fachman :P
--
\\-> Trablers (Bolo) <-\\
\\-> POZDRAWIA <-\\
Trablers (Bolo)
2004-11-26 11:49:41 UTC
Post by Krasny
Post by sumar
[...]
Wobec tego cip*-blada :/

Rezystory jak kupywałem to specjalnie nie zaznaczyłem, że mają być
bezindukcyjne.

No nic, złoże to z tego co mam i zobacze czy będzie to działać.
Jeśli tak to ten stary kabel, co miałem strojony 5 lat temu przez
miejscowego Fachmana powinien pod takiem moim-obciążeniem wykazać mały
SWRek.

A jak coś będzie odbiegać to już dam spokój z tym, zestroje cały zestaw
razem z anteną, włanczając SWRek między Antene i kabel (tak chyba
lepiej), a nie miedzy kabel i nadajnik.
--
\\-> Trablers (Bolo) <-\\
\\-> POZDRAWIA <-\\
Leszek
2004-11-26 18:37:17 UTC
Bez porz±dnego, fabrycznego lub wykonanego za pomoc± przyrz±dów sztucznego
obci±¿enia raczej nie wykonasz dok³adnego pomiaru.
A czy wiesz jak jest zbudowana koncowka sztucznego obciazenia 50 ohm
wykonana fabrycznie?
Otoz jestem "szczesliwym" posiadaczem takiego "cuda".
Budowa prosta: wtyczko-oprawka zaroweczki i zaroweczka o nie okreslonych
blizej
parametrach (mozna wyliczyc z prawa ohma) oraz oslonka koloru czerwonego
zabezpieczajaca zaroweczke.
Ja w praktyce stosuje ja do sprawdzania kabli antenowych, oraz koncowki
mocy.
Wygodne to bo male, a doskonale czesto zastepuje miernik uniwersalny.
Leszek
Trablers (Bolo)
2004-11-26 20:44:38 UTC
Post by Leszek
[...]
Witaj.

Zaciekawila mnie konstrukcja przytoczonego przez Ciebie sztucznego
obciążenia.
Juz przeprowadzilem pare pomiarów żarówek (omomierzem) i tak:

żarówki na 230V:
- 25W 150 Ohm
- 40W 100 Ohm

żarówka na 24V:
- 2W ~25 Ohm

No i teraz te wartości oporności, nie mają się w ogóle do wartości jakie
wyliczyłem ze wzorów: R=U/I ; P=U_kwadrat/R

:/

Czy ja może źle wyliczam czy co.

Proszę o wskazówki.

A wracając do tej żarówki 24V, 2W. Ona ma oporność 25 Ohm, i jak dam w
szereg to jest ~50 Ohm, tyle, ze 2W, więc trzeba by kombinacje połączeń
szeregowo-równoległych zastosować. Ale w sumie jak by uzyskał z tych
żarówek 50 Ohm i odpowiednią moc to można by taki układ zastosować
właśnie jako takie obciążenie sztuczne??
--
\\-> Trablers (Bolo) <-\\
\\-> POZDRAWIA <-\\
Leszek
2004-11-26 22:27:03 UTC
Post by Trablers (Bolo)
Zaciekawila mnie konstrukcja przytoczonego przez Ciebie sztucznego
obci±¿enia.
Juz przeprowadzilem pare pomiarów ¿arówek (omomierzem)
B³ad - omomierz pracuje pod napieciem max. kilku V, a przy wyzszym napieciu
opor rosnie na wskutek rozgrznia sie wlukna.
Zarowka przy mocy 4 W swieci dosc jasnym swiat³em.
To odpowiada oko³o 14V pr±du zmiennego (bo taki jest wys³any do anteny -
mierzylem).
Nale¿alo by zestawiæ odpowiedni uk³ad pomiarowy pomierzyæ pr±d i napiêcie, a
do tego
dochodzi wspolczynik czestotliwosci i tam jakies inne jaja.
Kiedys do podswietlania skali radiowej uzywano takie zarowki 12V o
przedluzonym kloszu.
Wydaje mi sie ze to jest ta sama zaroweczka.
Na pewno dalo by sie to wyliczyc teoretycznie, ale chyba latwiej praktycznie
dobrac.
Co prawda taka zabawa nie ma wiekszego sensu, bo jak stwierdzili koledzy
wczesniej
kabla nie oplaca sie stroic ucinaniem.
Jestem zwolennikiem "starej szkoly" i wole wyliczyc dlugosc ze wzoru mimo,
ze narazam
sie na osmieszenie przez przeciwnikow obliczen dlugosci.
Ja wiem jednak swoje. Po wyliczeniu stroik anteny mam prawie dokladnie w
polowie
dlugosci danej do jego wysuniecia, przy wspolczynniku pomiedzy 1,1 a 1,2.
Tak wiec moja rada taka. Nie dobieraj sobie do glowy i przytnij dobry (tej z
gornej polki)
kabel na dlugosc tobie wygodna, a reszte skompensujesz stroikiem.
Leszek
Trablers (Bolo)
2004-11-26 23:01:35 UTC
Post by Trablers (Bolo)
Zaciekawila mnie konstrukcja przytoczonego przez Ciebie sztucznego
obciążenia.
Juz przeprowadzilem pare pomiarów żarówek (omomierzem)
Bład - omomierz pracuje pod napieciem max. kilku V, a przy wyzszym napieciu
opor rosnie na wskutek rozgrznia sie wlukna.
Zarowka przy mocy 4 W swieci dosc jasnym swiatłem.
To odpowiada około 14V prądu zmiennego (bo taki jest wysłany do anteny -
mierzylem).
Należalo by zestawić odpowiedni układ pomiarowy pomierzyć prąd i napięcie, a
[...]
Skoro tak piszesz to już poprzestane na tym sztucznym obciążeniu z
rezystorów. Kupiłem je to już przynajmniej do końca zrobie to co planowałem.

A co do kabla, to ja już stary kabel mam i dlatego chce robić to
sztuczne obciążenie,bo kabel sobie leżał na bloku i warto go sprawdzić
zanim zamontuje instalacje w nowym miejscu zamieszkania.

Dzieki za pouczenie w sprawie pomiaru rezystancji żarówek wysoko
napięciowych :)
--
\\-> Trablers (Bolo) <-\\
\\-> POZDRAWIA <-\\
Krasny
2004-11-27 08:57:48 UTC
Post by Trablers (Bolo)
[...]
Panowie nie wiem moze sie myle ale z tego co pamietam ze szkoly to
impedancja i rezystancja to niekoniecznie to samo. Wiec chyba pomiary
omomierzem niedokonca beda prawidlowe. Pamiętajcie ze macie doczynienia
z pradami w.cz !!!
Dykus
2004-11-28 00:33:41 UTC
Witam,
Post by Trablers (Bolo)
Ale w sumie jak by uzyskał z tych
żarówek 50 Ohm i odpowiednią moc to można by taki układ zastosować
właśnie jako takie obciążenie sztuczne??
Chciałeś żarówką (jako sztuczne obciążenie) stroić kabel antenowy?!
Szczęka mi opadła, poważnie.

To, co opisuje 'Leszek' to nie jest żadne sztuczne obciążenie, lecz co
najwyżej orientacyjny wskaźnik poziomu sygnału. 'Sumar' wyraźnie
napisał "porządnego". Fabryczne obciążenia 50 Ohm wykonane są z
bezindukcjnych rezystorów możliwie krótko montowanych, a konstrukcje
na pasma UKF to często rezystory w postaci stożka.

Jeśli chcesz wykonać dobre sztuczne obciążenie to zrób to z rezystorów
metalizowanych, lub SMD. Pamiętaj o odpowiednich połączeniach.
Zapomnij o ekranowaniu folią aluminiową - ona nadaje się, jak sam
napisałeś, do zapakowania śniadania. Wykorzystaj jakąś metalową puszkę
(mniejszą niż taka po pasztecie), w środku zamontuj gniazdo UC-1, a od
gorącej żyły do puszki przylutuj w postaci gwiazdy rezystory. Puszkę
dobierz tak, by połączenia były możliwie krótkie. Przy rezystorach SMD
(0.25W) układ możesz zbudować na płytce drukowanej i miło będzie, jak
to zamkniesz w coś metalowego (gdzieś widziałem opis w Inecie,
poszukaj w Googlach: 'dummy+load+smd', itp.).
Choć w zasadzie to ekranowanie nie jest konieczne, a czasami może
pogorszyć parametry układu, ale to osobna bajka...

Pytanie jeszcze jakiego używasz reflektometru do tych pomiarów, oraz
czy będziesz w stanie sprawdzić sztuczne obciążenie? Jeśli wykonasz je
prawidłowo (i korzystasz z dobrego radia) to długość kabla nie będzie
miała wpływu na wskazania WFS.

A do snu gorąco polecam jakąś książkę w tym temacie. Wręcz nalegam,
byś coś przeczytał... :)
Dykus.
Trablers (Bolo)
2004-11-28 21:21:25 UTC
No i piknie sie porobiło :]

Wobec tych wszystkich rzeczy jakie tutaj wypisaliście to wniosek jeden:
skończyć prace nad Sztucznym Obciążeniem

Ostatecznie wymierze kabel według "Starej Szkoły" i na tym poprzestane.
Finalnie całość będe stroił anteną.

Dzięki za szeroki odzew.
--
\\-> Trablers (Bolo) <-\\
\\-> POZDRAWIA <-\\
Dykus
2004-11-29 19:01:05 UTC
Witam,
Post by Trablers (Bolo)
Ostatecznie wymierze kabel według "Starej Szkoły" i na tym poprzestane.
Napisz jeszcze co to za szkoła, bo jest ich wiele :), oraz swoje
uzasadnienie do takiego postępowania.
Post by Trablers (Bolo)
Finalnie całość będe stroił anteną.
A wyniki z czego będziesz odczytywał?
Dykus.
Trablers (Bolo)
2004-12-02 18:05:37 UTC
Post by Dykus
Napisz jeszcze co to za szkoła, bo jest ich wiele :), oraz swoje
uzasadnienie do takiego postępowania.
A wyniki z czego będziesz odczytywał?
Powitać

"Stara szkoła", czyli odmierzanie wielokrotności odpowiedniej długości :)
Tutaj zapodaje cytat z ksiazki: "CB i Radiokomunikacja" autorstwa: Jerzy
Michalina oraz Bogdan Wielgosiński.

--> Przykład doboru długości przewodu dla pasma CB 27MHz (11m).
Dla wyliczenia niezbędnej długości przewodu należy posłużyć się
opisem:

1) Zmierzyć dokładnie odległość dzielącą antenę od miejsca
zainstalowania urządzenia CB (drogę planowanego przebiegu linii).

2)Otrzymaną długość przewodu w metrach podzielić przez 1,821 dla
przewodów produkcji zachodniej (RG 58C, RG213) lub 1,835 dla przewodów
krajowych (WD50, WL50, WLek50) w celu ustalenia całkowitej liczby
nieparzystych ćwiartek fali występujących w przewodzie.

3)Skorygować zmierzoną długość przewodu do wyliczeń wynikających z
całkowitej liczby
n i e p a r z y s t e j l i c z b y ć w i a r t e k f a l i
w przwodzie np. 1,3,5,7,9,11,13,itd.

4)Otrzymaną liczbę całkowitych ćwiarte fali pomnożyć przez 1,821 lub
1,835 w zależności od zastosowanego przewodu (są to długości ćwiartek
fali w przewodzie z uwzględnieniem współczynnika skrócenia).

5)Do otrzymanej długości przewodu w metrach dodać około 30cm
przeznaczonych na strojenie przez ucienanie.

6)Kupić przewód koncentryczny i przystąpić do strojenia. <--

I zeby tak zrobic trzeba miec to sztuczne obciążenie, które tak trudno
jest zrobić :/

Więc, ja poprzestane na kupnie odpowiedniej wielokrotności ćwiartek, już
bez tych 30cm.

A ja sam ponieważ znać się nie znam, to poprostu robie tak jak piszą w
książce, więc wybacz ale uzasadnienia nie napisze.

Co do pomiarów to wyniki będę odczytywał z klasycznego SWRka (to chyba
oczywiste :/ )
Wpiętego między kabel, a antene.
--
\\-> Trablers (Bolo) <-\\
\\-> POZDRAWIA <-\\
sumar
2004-12-02 22:58:44 UTC
Post by Trablers (Bolo)
Wpiętego między kabel, a antene.
Antene stroi się jaknajkrótszym kabem zaraz przy antenie.
--
Pozdrawiam.
http://www.sumar.info/
SEMI
2004-12-04 12:00:22 UTC
Witajcie.

Mam sporo lat i kurcze dopiero teraz dowiedzia³em siê o strojeniu kabla i to
zarowkami :-)) Ja bym to zglosil do urzedu patentowego.Japonce pewno juz to
przeczytali wyzej i biegna to zglosic. Ludzie co Wy wymyslacie?

Kiedys istnialo cos takego jak dostrajanie anteny do nadajnika a na kablu
symetrycznym( 2 linki w pewnej odleglosci od siebie ). Jedna linka z druga
polaczona byla zaroweczka i po dokladny dostrojeniu ta zaroweczka sie
zapalala.Swiadczylo to o dokladnym dostrojeniu.Byly to czasy nadajnikow
lampowych.

Co do sztucznego obciazenia to przeciesz zarowka w chwili swiecenia zmienia
opor wlokna wiec jak mozna tu mowic o stalym pomiarze. Oczywiscie opory
musza byc bezindukcyjne ! Bo inaczej cale te pomiary sa tylko wskazaniami a
nie pomiarami i nalezy tak to traktowac. PO drugie nie stroi sie kabla 50
Om ? bo przeciez wiadomo ile ma oporu. w przypadku dostrajania 2 kabli
symetryczny i koncetryczny stosowany jako transformator w celu dostrojenia
okreslonej anteny to co innego. Tyle w necie jest artykulow a tu jeszcze
stroi sie kabel 50 om do wartosci 50 om ?

Pozdrawiam
Zbyszek