Strojenie anteny stacjonarnej Futura 27 (5/8)
Piotrek_TS350
2005-02-14 10:44:14 UTC
Witam grupowiczow.
Mam problem ze strojeniem anteny stacjonarnej Futura 27 produkowanej przez
CTE/Alan (5/8 fali). Antena posiada przeslone cewki ktora reguluje sie
wspolczynnik SWR. Niestety po ustaleniu dlugosci promiennika jaka zaleca
producent mialem problemy z doprowadzeniem SWR do odpowiednio niskiej
wartosci a do tego antena pracowala poprawnie tylko w zakresie 1
czterdziestki, pozniej wspolczynnik wzrastal. Z lektury archiwum wiem ze
najpierw powinienem znalezc czestotliwosc rezonansowa anteny (czyli szukac
po kanalach miejsca o najnizszym swr), a pozniej dopiero przesuwac przeslone
cewki.Niestety o ile w teorii wszystko wyglada ok to w praktyce gdy
przesuwalem cewke to zmienial sie kanal w ktorym SWR byl najnizszy (dlugosci
promiennika nie ruszalem).

Moze ktos z Was ma jakies doswiadczenia z ta antena i podpowiedzialby mi od
jakiej dlugosci promiennika zaczac strojenie i mniej wiecej w ktrym miejscu
ustawic przeslone ?

Pozdrawiam

Piotrek-Otwock
levi
2005-02-14 18:43:26 UTC
Witam.
Post by Piotrek_TS350
Futura 27 produkowanej przez
CTE/Alan (5/8 fali).
Uscislijmy, ze jest to pseudo 5/8.
Post by Piotrek_TS350
antena pracowala poprawnie tylko w zakresie 1
czterdziestki,
To i tak masz farta, ze az w 1 "40" sie zestroila. Tak na dobra sprawe to
max jej mozliwosci zawiera sie w okolo 200 kHz. (Ale ciezko to okreslic w
przypadku tak spartolonej anteny).

levi
Piotrek_TS350
2005-02-14 19:28:09 UTC
Post by levi
Uscislijmy, ze jest to pseudo 5/8.
Heh, po lekturze archiwum wiedzialem ze sie ktos o to czepnie ;-)
Post by levi
To i tak masz farta, ze az w 1 "40" sie zestroila. Tak na dobra sprawe to
max jej mozliwosci zawiera sie w okolo 200 kHz. (Ale ciezko to okreslic w
przypadku tak spartolonej anteny).
Czyli co, mam teraz dymac do sklepu po jakas 1/2 fali ?? ;-)

Pzdr
Piotrek
levi
2005-02-14 19:43:01 UTC
Post by Piotrek_TS350
Post by levi
Uscislijmy, ze jest to pseudo 5/8.
Heh, po lekturze archiwum wiedzialem ze sie ktos o to czepnie ;-)
Nie czepiam sie anteny jak takiej - zebysmy sie zle nie zrozumieli - a
sposobu w jaki zostala wykonana, co powoduje, ze nie mozna jej
zakwalifikowac jako 5/8.
Post by Piotrek_TS350
Post by levi
[...]
Powiem Ci tylko tyle, ze 1/2 zestroi sie od 26-28 MHz (na niezle wartosci),
a w dodatku zysk w calym tym pasmie ma wiekszy od 5/8 i co nadal chcesz 5/8
???

levi
Piotrek_TS350
2005-02-14 20:13:10 UTC
Post by levi
Powiem Ci tylko tyle, ze 1/2 zestroi sie od 26-28 MHz (na niezle wartosci),
a w dodatku zysk w calym tym pasmie ma wiekszy od 5/8 i co nadal chcesz 5/8
???
Jak sie nie ma co sie lubi to sie lubi co sie ma... ;-)

Narazie sprobuje zreanimowac wspomniana futur'e (pewnie znowu polecial lut
na cewce, jutro wejde na dach i ja skontroluje). Jesli okaze sie ze jest nie
do naprawienia to zastanowie sie nad kupnem 1/2 fali..

Wracajac do mojego pytania to na poczatek ustawic dlugosc anteny taka jak
zalecaja makaroniarze?
levi
2005-02-14 20:46:46 UTC
Post by Piotrek_TS350
Wracajac do mojego pytania to na poczatek ustawic dlugosc anteny taka jak
zalecaja makaroniarze?
Oczywiscie rob tak jak masz w instrukcji.

levi
CB RADIO
2005-02-14 22:02:32 UTC
Post by levi
Oczywiscie rob tak jak masz w instrukcji
Albo czegoś nie zrozumiałem, albo coś nowego kolega promuje :)
To jak w instrukcji będzie napisane, że ma być długość 675 cm to tak ma
zostawić ?
A to juz się nie używa reflektometru ? To po pierwsze.

A po drugie też mam taki wynalazek i mocno nad tym ubolewam :)
Spędziłem parę godzin na dachu i miałem ochotę rzucić to z czwartego piętra
:)
Nie dałem za wygraną, W instrukcji jakiś imbecyl napisął że ustawia się xxx
cm i porusza pierścieniem nad przeciwwagami (to co osłania cewkę).
Rozmawiałem wtedy z kolegą Radioservice39 i co usłszałem - zostaw
pierścień - (dobrze że zrobiłem kreskę flamasterm) - i strój promiennikiem,
zrobiłem tak. Trochę to trwało, ale sie cholera poddała, udało się to
ustrojstwo zestroić - na 120 kanałach od 1,7 przez 1,1 do 1,7 zaczynając od
raz w lewo i kończąc do raz w prawo (27,555 mam 1,5). Rarytas to nie jest
ale zawsze coś. A pierścień - tym jak poruszyłem o 2 mm w górę bądź w dół to
takie rzeczy się działy że wolę nie wspominać.

Lepszy wybór 1/2 fali - zmiana już nie długo :)
Piotrek_TS350
2005-02-14 22:11:49 UTC
Post by CB RADIO
Post by levi
Oczywiscie rob tak jak masz w instrukcji
Albo czegoś nie zrozumiałem, albo coś nowego kolega promuje :)
To jak w instrukcji będzie napisane, że ma być długość 675 cm to tak ma
zostawić ?
Chodzilo pewnie o jakis punkt wyjscia :)
Post by CB RADIO
[...]
A mniej wiecej w jakiej odleglosci od dolu cewki (lub gory) ustawiles ten
cholerny pierscien?
Mialem dokladnie to samo... :-(

Pozdro
Piotrek
CB RADIO
2005-02-14 22:19:32 UTC
Post by Piotrek_TS350
A mniej wiecej w jakiej odleglosci od dolu cewki (lub gory) ustawiles ten
cholerny pierscien?
Dwa lata stoi - mogą być sęki z pamięcią ale jeśli sobie dobrze przypominam
to między podstawę a pierścień wchodziła zapalniczka (takie małe porónanie
sobie brałem) później ojciec mi przyniósł flamaster - miał mnie i mojej
anteny już dosyć :) wracając do odległości - gdzieś koło 2 cm - no teraz na
dach nie pobiegnę :)
Post by Piotrek_TS350
Mialem dokladnie to samo... :-(
No, bo to zła antena była .....

pozdrawiam
Marek
Piotrek_TS350
2005-02-15 10:47:59 UTC
Post by CB RADIO
No, bo to zła antena była .....
Wlasnie wrocilem z dachu - po raz n'ty rozwalila sie cewka (gorna tulejka do
ktorej dokrecany jest promiennik zsunela sie z rdzenia) - to chyba dobry
moment na kupno 1/2 fali :-)
CB RADIO
2005-02-15 18:52:18 UTC
to chyba dobry moment na kupno 1/2 fali :-)
:) najlepszy
--
Marek
***@cbradio.pl
www.cbradio.pl
levi
2005-02-15 18:55:38 UTC
to chyba dobry moment na kupno 1/2 fali :-)
a jak bedziesz juz ja mial wtedy zestroimy na cacy - odezwij sie koniecznie.

levi
Piotrek_TS350
2005-02-15 20:10:38 UTC
Post by levi
to chyba dobry moment na kupno 1/2 fali :-)
a jak bedziesz juz ja mial wtedy zestroimy na cacy - odezwij sie koniecznie.
--
levi
Wiec tak na szybko antena juz stoi na dachu.Niestety wyszla troche za dluga
bo 1x w prawo SWR wynosi juz 1,7.
Jest troche niefortunnie zamocowana - tylko 1.5m nad dachem bloku - ale do
wiosny nic sie nie zmieni w tej kwesti :-(

Co do roznic pomiedzy Futura a 1/2 to duzo latwiej sie ja stroi bo nie
trzeba odkrecac przeciwwag podczas sciagania z masztu ;-)

Levi - jesli masz jakies wskazowki co do sposobu strojenia to bede bardzo
wdzieczny :-)

Pozdrawiam
Piotrek- Otwock
levi
2005-02-15 21:39:51 UTC
Post by Piotrek_TS350
Levi - jesli masz jakies wskazowki co do sposobu strojenia to bede bardzo
wdzieczny :-)
Nic nie obiecuje, ale postraram sie w tym tygodniu cos naskrobac na ten
temat. Mam rozumiec, ze juz posiadasz antene 1/2 lambda ?

levi
Piotrek_TS350
2005-02-15 21:55:45 UTC
Post by levi
Nic nie obiecuje, ale postraram sie w tym tygodniu cos naskrobac na ten
temat. Mam rozumiec, ze juz posiadasz antene 1/2 lambda ?
Tak, produkt firmy Masen. Niby juz "bangla" ale napewno bedzie mozna jeszcze
cos poprawic wiec czekam z niecierpliwoscia na jakies rady :-)

Pozdr.
Piotrek Otwock
Gregory
2005-02-15 22:59:07 UTC
Post by levi
to chyba dobry moment na kupno 1/2 fali :-)
a jak bedziesz juz ja mial wtedy zestroimy na cacy - odezwij sie koniecznie.
--
Jeżeli już masz 5/8 to nie słuchaj bredni ze 1/2 jest lepsza, może
łatwiej ją zestroić ale sprawnosć jej jest mniejsza, posiada inną
charakterystyke itp.
Odnośnie strojenia to najbardziej optymalne jest za pomoca transformatora
(cewki) ustawiasz jej długość elektryczna na 5/8 (około 6,90m) i stroisz ja
wprowadzając w rezonans "cewką". Przetestowałem w życiu już kilka anten,
dobre pracują wąsko, jeżeli już szukasz kompromisu to zastosuj lepiej
matcher,
W twoim przypadku sprawdził bym:
- kabel czy nie ma uszkodzeń, porównał bym pomiary z pod anteny oraz za
radia.
- antene czy wszystkie złączki są czyste (najlepiej przeczyscić drobnym
papierem ściernym)
- dobry uziom masztu.
- SWR-miarke

Pozdrawiam
Gregory
ALAN 87
SADELTA EM PLUS
Boster na 4 lampach GMI-6 Jak tata mawia "Poprawiacz propagacji"
K46DX Europa + Yagi 3 elementy
smok_wawelski
2005-02-16 02:09:09 UTC
smok_wawelski w odp.na post: Gregory
Post by Gregory
Post by levi
[...]
akurat mam "bliską krewną" futurki czyli MK-394
strojenie podobnie się odbywa, a daje się ją spokojnie rozciągnąć
od WAC do AT z dość przyzwoitym swr - zacznij od tego
na jakiej częstotliwości chcesz pracować - długość
należy zoptymalizować włąsnie wg. tego kryterium
tulejką dopieszczasz - strojona na w okolicy 26,700 (L=ok. 6,8m)
tulejka 22-35mm od dołu. Powinna mieś swr nie większy niż 1,4 na WAC
i 1,7 na AT oczywiście jeśli miernik jest dokładny, moim zdaniem stroi
się szerzej niż patyk 1/2 - matcher nie jest dobrym rozwiązaniem
to nędzna imitacja skrzynki antenowej i powoduje straty - wygoda
i zabezp. przed uwaleniem końcówki tak - ale osiągi gorsze
nie ma nic za darmo

smok_wawelski
levi
2005-02-16 16:53:56 UTC
Post by Gregory
Post by levi
Jeżeli już masz 5/8 to nie słuchaj bredni ze 1/2 jest lepsza, może
łatwiej ją zestroić ale sprawnosć jej jest mniejsza, posiada inną
charakterystyke itp.
Kolego widze ze nie czytasz uwaznie moich postow. Ale moze jeszcze raz: 5/8
pracuje bardzo wasko (prawdziwa 5/8) okolo 200 KHz i w tym malym wycinku
pasma jest skuteczniejsza. Natomiast 1/2 lambda w calym pasmie 26-28 MHz
posiada wiekszy zysk, a jako argument popierajacy (bardzo ogolna teorie tu
przytoczona) jest ARRL.
Post by Gregory
[...]
Matcher to jest wyjscie dla osob, ktore budowaly bloki w wawie jakies 50 lat
temu, a ktore twierdzily ze te bloki to tylko prowizorka i postoja co
najwyzej kilka lat. Unikajmy bylejakosci. Co do dlugosci 6,90 metra to jest
to tylko umowna dlugosc. Zawsze samemu nalezy doprowadzic do
najkorzystniejszego wyniku na SWR poprzez strojenie promiennikiem.
Post by Gregory
- kabel czy nie ma uszkodzeń, porównał bym pomiary z pod anteny oraz za
radia.
Czyli standardowa procedura z uzyciem kabla o dlugosci 185cm jako
trsnsformatora do strojenia anteny bezposrednio przy radiu. Nastepnie
zalozenie wlasciwego koncentryka i przyciecie go do odpowiedniej dlugosci.

levi
Miros³aw
2005-02-16 17:12:27 UTC
Użytkownik "levi" napisał w wiadomości
Post by levi
Czyli standardowa procedura z uzyciem kabla o dlugosci 185cm jako
trsnsformatora do strojenia anteny bezposrednio przy radiu. Nastepnie
zalozenie wlasciwego koncentryka i przyciecie go do odpowiedniej dlugosci.
z poprawką dokonaną po przeczytaniu własnego posta
Post by levi
mea culpa - nie 185 cm a 370 cm dokladnie tyle. Myslalem o czyms innym.
Jakaś nowa teoria???? Czy to jest sprawdzone w praktyce ????

Dlaczego ?????????? 370cm ???

Uprzejmie proszę o przybliżenie tematu.

Dziękuję i pozdrawiam

Wdzięczny :)))
levi
2005-02-16 17:42:27 UTC
Post by Miros³aw
Dlaczego ?????????? 370cm ???
Bedzie tak:

185cm to transformator, czyli cwiercfali dla 27 MHz. a 370cm to nieparzysta
wielokrotnosc odcinka.

Strojac antene uzywam, tych 370 cm (jako nieparzystej wielokrotnosci
odcinka) bo tak jest wskazane. Mozna tez zapiac antene na "krotko" ale to
bardzo krotko, ale z tym kablem jest troszke wygodniej.
Wazne tez jest by w polu "razenia" anteny (w poziomie) nie bylo blisko
zadnych przedmiotow mogacych zaklocic jej prace w trakcie strojenia (stal,
itp).

levi
Miros³aw
2005-02-16 18:38:27 UTC
Post by levi
Post by Miros³aw
Dlaczego ?????????? 370cm ???
185cm to transformator, czyli cwiercfali dla 27 MHz. a 370cm to nieparzysta
wielokrotnosc odcinka.
Strojac antene uzywam, tych 370 cm (jako nieparzystej wielokrotnosci
odcinka) bo tak jest wskazane.
Ale jestem niekumaty i upierdliwy.

Skąd się wzięło to ""185cm"" ??????? Czemu akurat 185cm ????

Przez kogo jest ""wskazane """"

Przepraszam za moje niekunactwo. Ja z roli pochodzę.
levi
2005-02-16 18:58:08 UTC
Post by Miros³aw
Skąd się wzięło to ""185cm"" ??????? Czemu akurat 185cm ????
Cytujac kolege RS39:

" ... do anteny rownolegle dolaczony cwiercfalowy odcinek kabla zwartego
na koncu, t.j. 185 cm jesli wspolczynnik skrocenia wynosi 0,66
dlugosc kabla od radia do anteny najlepsza jest, gdy rowna sie
wielokrotnosci (najlepiej nieparzystej) odcinka pol fali w kablu z
uwzglednieniem wspolczynnika skrocenia
na gotowo : nieparzysta wielokrotnosc odcinka 370 cm... "

koniec cytatu.
Post by Miros³aw
Przez kogo jest ""wskazane """"
ARRL, Antenenbuch.
Post by Miros³aw
Przepraszam za moje niekunactwo. Ja z roli pochodzę.
ja tez wszystkiego nie wiem po prostu staram sie czytac w/w pozycje i
sluchac dobrych spostrzezen fachowcow, jednego juz tu wymienilem.

levi
Miros³aw
2005-02-16 19:26:48 UTC
Post by levi
ja tez wszystkiego nie wiem po prostu staram sie czytac w/w pozycje i
sluchac dobrych spostrzezen fachowcow, jednego juz tu wymienilem.
--
levi
Przepraszam ale nie dowiedziałem się czemu akurat 185 cm :((((
Wnioskuje że nie dociekałeś czemu jest tak jak cytujesz :((((

Dzięki za to co już otrzymałem :)))

Powodzenia

PS
moim skromnym zdaniem te 185 cm jest dla częstotliwości 26.755 MHz a środek
""podstawowej czterdziestki"" to 27.180 MHz

moim skromnym zdaniem dla 27.180 MHz powinno być :))))) :
300 : 27.180 : 4 x 0,66 ( jeżeli przyjąć że to prawidłowy współczynnik
skrócenia) = 182 cm ( to jest ćwiartka) x 2 = 364 cm ( to jest połówka
lambda której reflektometr [teoretycznie] nie widzi

Może to ci pozwoli zrozumieć by bezmyślnie nie powtarzać.

Teraz niech się dzieje wola nieba. Kto uważa że długość kabla (fidera) nie
ma znaczenia to piszcie na priv by nie zaśmiecać grupy :))))
levi
2005-02-16 20:08:56 UTC
Post by Miros³aw
Przepraszam ale nie dowiedziałem się czemu akurat 185 cm :((((
Wnioskuje że nie dociekałeś czemu jest tak jak cytujesz :((((
No jak sie nie dowiedziales, przeciez pisane bylo, ze jest to odcinek kabla
o dlugosci cwierc fali, czyli tzw. transformator. Powoduje on konkretne
uformowanie flai biegnacej w przewodzie aby zestroic antene, dopasowac ja,
pomierzyyc na SWR, odczepic ten kabelek i sprawdzic jeszcze raz. Pomiar musi
sie zgadzac.

Zupelnie nie wiem jak inaczej mam to powiedziec. Byc moze nie mam daru
przekazywania wiedzy.
Post by Miros³aw
PS
moim skromnym zdaniem te 185 cm jest dla częstotliwości 26.755 MHz a środek
""podstawowej czterdziestki"" to 27.180 MHz
Srodek pasma to pojecie bardzo wzgledne.
Post by Miros³aw
300 : 27.180 : 4 x 0,66 ( jeżeli przyjąć że to prawidłowy współczynnik
skrócenia) = 182 cm ( to jest ćwiartka) x 2 = 364 cm ( to jest połówka
lambda której reflektometr [teoretycznie] nie widzi
i tez jest O.K.
Post by Miros³aw
Może to ci pozwoli zrozumieć by bezmyślnie nie powtarzać.
Alez rozumiem i przyjmuje Twoja wersje. Ale czemu jestem bezmyslny ? Jak juz
wspomnialem "srodek pasma" to bardzo ruchome pojecie.
Post by Miros³aw
Teraz niech się dzieje wola nieba. Kto uważa że długość kabla (fidera) nie
ma znaczenia to piszcie na priv by nie zaśmiecać grupy :))))
IMHO Dlugosc kabla zasadniczo nie ma znaczenia (sic! ale wyszlo), ale
wiadomo, jesli ktos dazy do osiagniecia perfekcyjnosci wykonania instalacji,
to przytnie ten kabel i tyle. Ten, ktory tego nie zrobi tez bedzie mial w
porzadku. I zupelnie nie ma o co krzyczec na priv.

levi
Miros³aw
2005-02-17 15:18:36 UTC
Post by levi
Zupelnie nie wiem jak inaczej mam to powiedziec. Byc moze nie mam daru
przekazywania wiedzy.
Chyba nie :(((((
Post by levi
Ale czemu jestem bezmyslny ? Jak juz
wspomnialem "srodek pasma" to bardzo ruchome pojecie.
Bezmyślnie powtarzasz bo nie potrafisz poprzeć tej teorii. Nie twierdze że
ja potrafię :))))

O jakiej szerokości pasma na tej grupie rozmawiamy ???????

Mnie się wydaje że 26.960 - 27.405. Jeżeli jest inaczej to przepraszam :))))

I to z mojej strony wszystko :))))
Powodzenia
levi
2005-02-17 19:14:26 UTC
Post by Miros³aw
Bezmyślnie powtarzasz bo nie potrafisz poprzeć tej teorii. Nie twierdze że
ja potrafię :))))
po czym wnosisz ? ze nie przedstawilem na grupie wlasnych wyliczen ? Wydaje
mi sie, ze cytujac eksperta nie popelniam bledu a wrecz przeciwnie.
Post by Miros³aw
O jakiej szerokości pasma na tej grupie rozmawiamy ???????
Mnie się wydaje że 26.960 - 27.405. Jeżeli jest inaczej to przepraszam :))))
nie musisz za nic przepraszac, po prostu sam dobrze wiesz i nie udawaj
prosze, ze tak _NAPRAWDE_ to rozmawia sie od 26-28 a czasami i to jest za
wasko :P
Post by Miros³aw
I to z mojej strony wszystko :))))
Powodzenia
thx

levi
Miros³aw
2005-02-17 19:29:56 UTC
Ten wpis może być nieodpowiedni. Kliknij, aby go wyświetlić.
smok_wawelski
2005-02-18 23:53:34 UTC
smok_wawelski w odp.na post: levi
za wasko :P
levi - czy ty lubisz jak ktoś włazi na twoje podwórko bez pytania
40kan z drobnym +/- ok, - i tak pasmo niczyje
i wcale nie za wasko a realnie to nawet nie 26000-28000
tylko 26,200 - 27,800 a niżej/wyżej 26/28 zrób przepustkę i właź
masz okazję nawet na dniach - Siemianowice

smok_wawelski
levi
2005-02-19 15:51:16 UTC
Post by smok_wawelski
levi - czy ty lubisz jak ktoś włazi na twoje podwórko bez pytania
nie schodzmy z tematu please :)

levi
smok_wawelski
2005-02-20 02:17:00 UTC
Post by levi
nie schodzmy z tematu please
.....ciete...
prosze, ze tak _NAPRAWDE_ to rozmawia sie od 26-28 a czasami i to jest za
wasko :P
....cięte....
levi
koniec cytatu

a więc do twojego postu o wąskości się ustosunkowałem
więc nie rozumiem stwierdzenia: "nie schodzmy z tematu please"

owszem temat wątku brzmi: Strojenie anteny stacjonarnej Futura 27 (5/8)
i może przy nim pozostańmy

smok_wawelski
levi
2005-02-21 17:39:44 UTC
Post by smok_wawelski
a więc do twojego postu o wąskości się ustosunkowałem
więc nie rozumiem stwierdzenia: "nie schodzmy z tematu please"
i jeszcze dodaj "... nigdy w zyciu nie rozmawialem poza podstawa i AM oraz
nie uzywalem przelacznika "0"/"5" ... inne czestotliwosci sa mi obce ..." i
myslisz ze w to uwierze ?
Post by smok_wawelski
owszem temat wątku brzmi: Strojenie anteny stacjonarnej Futura 27 (5/8)
i może przy nim pozostańmy
jestesmy :)

levi
smok_wawelski
2005-02-25 07:19:12 UTC
Post by levi
i jeszcze dodaj "... nigdy w zyciu nie rozmawialem poza podstawa i AM
wróć parę postów i poczytaj czy tak twierdziłem
Post by levi
oraz nie uzywalem przelacznika "0"/"5"
owszem tak stwierdzę - mam gałkę nie przeł. :-))
Post by levi
... inne czestotliwosci sa mi
obce ..."
nie twierdziłem tak i nie twierdzę (choćby z racji używanej freq gsm) :-)))
i myslisz ze w to uwierze ?
a zatem wcale nie namawiam do uwierzenia
Post by levi
(5/8) i może przy nim pozostańmy
jestesmy :)
chyba nie bardzo

smok_wawelski

SP7RXD
2005-02-17 09:04:56 UTC
Post by levi
[...]
Kolego Levi właśnie unikajmy bylejakości poprawnie zestrojona antena to ta
która pracuje w rezonansie, strojenie promiennikiem daje ci tylko
dopasowanie do 50 om co wcale nie znaczy ze antena pracuje prawidlowo,
jezeli antena jest zestrojona tzw rezonansie co latwo można sprawdzic za
pomoca GDO nie zawsze ma te 50 omów dlatego strojenie "dołem"
transformatorem jest jednym z najlepszych wyjść, Stosowanie matchera w
przypadku pracy w szerszym niz dozwolony zakresie częstotliwości tez jest
dobrym rozwiazaniem matcher to nic innego jak filtr dolnoprzepustowy który
nie tylko zabezpieczy stopień końcowy mocy a także wytnie dość skutecznie
harmoniczne.A jeszcze jedno najlepsza 1/2 lambda niegdy nie bedzie lepsza od
najgoreszej 5/8

Pozdrawiam
Paweł
levi
2005-02-17 19:28:11 UTC
Post by SP7RXD
[...]
W porzadku zgadzam sie i przyznaje racje + moje rozwazania i bedzie dobra
calosc.
Post by SP7RXD
[...]
Doskonale sie orientuje o czym mowisz, i nie negowalem tego nigdy, lecz moje
przeslanie mialo zabrzmiec w rodzaju: daz do uzyskania najlepszego wyniku
strojenia za pomoca SWR, bez uzywania matchera, ktory na niezestrojonym
torze nadawczo-odbiorczym jest co najmniej bez sensu.
Post by SP7RXD
A jeszcze jedno najlepsza 1/2 lambda niegdy nie bedzie lepsza od
najgoreszej 5/8
Tu zupelnie sie z Toba niezgodze, bo widze, ze nie CZYTASZ tego co pisze.
Pisze otoz ze _PRAWDZIWA_ 5/8, a dokladnie jest to ANTENA, ktora ma co
najmniej 4 przeciwwagi o dl. 2,5m oraz wlasciwa dlugosc w pionie jest
skuteczniejsza od anteny 1/2 w zakresie okolo 200 KHz, czyli ze ma wiekszy
zysk w tym malutkim zadanym zakresie i jest to antena typowo DX.

1/2 lambda w pasmie 26-28 MHz ma wiekszy zysk od anteny 5/8 i jest od niej
skuteczniejsza oprocz tego konkretnego malutkiego pasma w ktorym pracuje
5/8.

Tak formuluje to Karl Rothammel w Antenenbuch (z gory przepraszam, nie bede
nic liczyl i rysowal, zrobili juz to inni i nie ma sensu tego powtarzac),
jesli jestes wiekszym autorytetem od niego chyle czola i bez zastanowienia
lamie 1/2 i jeszcze dzis oddaje na skup metali kolorowych :PP

levi
levi
2005-02-16 17:01:45 UTC

levi
levi
2005-02-15 18:53:55 UTC
Post by CB RADIO
Albo czegoś nie zrozumiałem, albo coś nowego kolega promuje :)
To jak w instrukcji będzie napisane, że ma być długość 675 cm to tak ma
zostawić ?
A kto powiedzial, ze w instrukcji jest 6,75m ? Jakie pytanie taka odpowiedz.
Pytanie bylo o instrukcje "makaroniarzy" (sic! rasizm). Nikt sie mnie nie
pytal o zadne metody strojenia, chyba ze nie dowidze.

levi
CB RADIO
2005-02-15 19:26:53 UTC
Post by levi
A kto powiedzial, ze w instrukcji jest 6,75m ? Jakie pytanie taka odpowiedz.
Pytanie bylo o instrukcje "makaroniarzy" (sic! rasizm). Nikt sie mnie nie
pytal o zadne metody strojenia, chyba ze nie dowidze.
sorry wyszedłem przed orkiestrę, dlatego tak to odebrałem

Marek
***@cbradio.pl
www.cbradio.pl
levi
2005-02-15 21:35:14 UTC
Post by CB RADIO
sorry wyszedłem przed orkiestrę, dlatego tak to odebrałem
spox mi tez sie zdarza.

Pozdrawiam serdecznie.

levi
Romek K
2005-02-17 10:58:10 UTC
Post by Piotrek_TS350
[...]
A tak niesmialo zapytam - czy uziemiles masz antenowy?:o)
Pozdr